Dinàmiques estructurades per fer a classe
En aquest apartat hi ha dinàmiques estructurades per temàtica i dins de cada bloc s’especifica la duració de cada activitat, edats a la que va dirigida, estructura detallada de la sessió, orientacions per el/la professional que du a terme l’activitat, materials descarregables, documentació per ampliar… Hi ha incloses activitats per alumnes amb discapacitat/diversitat funcional.
– 1. Vivència i coneixement del cos:
En aquest apartat trobaràs dinàmiques el·laborades per l’entitat SIDA STUDI (que treballen des del marc dels Drets Sexuals i Reproductius) que ofereixen infromació sobre el cos, el plaer i l’autocura.
Pots trobar la informació aquí
– 2. Autoestima, imatge corporal i prevenció dels trastorns de la conducta alimentaria (TCA):
Prevenció inespecífica dels trastorns de la conducta alimentària:
o Alimentació i nutrició
o Autoestima i habilitats de comunicació
o Imatge corporal
o Els valors ètics i estètics en la prevenció dels trastorns de la conducta alimentària.
Descarrega el dossier aquí (joves entre 12 i 16 anys)
Campanya “Respecte a les persones” (2020) – TRACA CUBELLES
.
3. Diversitats sexuals i de gèneres (LGTBIQA+):
La proposta per aquesta temàtica és la guia “Abrazar la diversidad. Propuestas para una educación libre de acoso homofòbico y transfòbico”.
Aquest document es divideix en les següents parts:
1. Una anàlisi conceptual i d’incidència que explica els principals conceptes i característiques relatives a la diversitat sexual, familiar i d’identitat de gènere, així com l’especificitat i incidència de l’assetjament escolar per homofòbia i transfòbia.
2. Un apartat que recull algunes bones pràctiques d’atenció a la diversitat sexual, familiar i d’identitat de gènere a nivell internacional, estatal i de centres escolars.
3. Una guia d’acció contra l’assetjament en els centres educatius que ofereix recomanacions per a prevenir, indicadors per a detectar i un protocol per a enfrontar l’assetjament escolar per homofòbia i transfòbia.
4. Una GUIA DE RECURSOS DIDÀCTICS per a la qual s’han seleccionat, entre més de 200 recursos revisats, mig centenar d’ells organitzats d’acord amb el nivell educatiu, característiques i format.
– 4. Estereotips, rols de gènere, relacions interpersonals sanes i prevenció de la violència masclista
TIENE QUE QUEDAR CLARO DE ALGUN MODO QUE ESTO DE SESSIÓ 1, 2 I 3 ES DEL PROGRAMA REVOLUCIONA EL GÈNRE Y ESTÁ COPIADO TAL CUAL (POR LO DEL COPY RIGHT Y ESO…)
Sessió1. Estereotips de gènere i relacions de poder.
- Estereotips de gènere i sistema sexe-gènere-desig
- Aprenentatge dels estereotips.
- Desigualtats de gènere.
Què és la diversidad sexual? Explicación fàcil: Vídeo en el qual s’il·lustra la diversitat sexual (sexe biològic) de gènere (Identitat i expressió de gènere) i d’orientació del desig, a través de diferents combinacions d’opcions.
La Mente en Pañales: Vídeo d’un experiment sociològic sobre com tractem diferent els nadons en funció de si pensem que són nens o nenes. Molt útil per treballar els estereotips de gènere.
#LikeAGirl: Vídeo en el qual es mostra com els estereotips i rols associats a la feminitat estan menys valorats i reconeguts socialment, potencia’n la discriminació de nenes, noies i dones i minva’n l’autoestima.
Sessió 2. Limitacions de les llibertats relacionades amb el gènere.
- Formes de flirteig masclistes.
- Limitacions de les llibertats que pateixen les dones i desconstrucció de la masculinitat.
- Detecció i actuació conjunta.
Jesse & Joy – “No Soy Una de Esas”: Videoclip en el qual es mostra les formes de flirteig masclistes, de forma no critica. Molt útil per treballar i analitzar com en les representacions culturals (en aquest cas la música) es reprodueixen rols i estereotips sexistes.
Tea Consent: Vídeo en el qual es compara el consentiment a l’hora de fer un té i mantenir relacions sexuals.
Querido papa – ( Dear dad ): Vídeo que ens relata les violències i discriminacions masclistes a les quals s’exposa una dona durant la seva vida, a través d’un missatge d’una filla abans de néixer, al seu pare.
Recull d’articles de masculinitats del blog “Ulleres per esquerrans”: Escrits amb un llenguatge senzill i amb humor en aquests articles es reflexiona entorn la masculinitat, la violència, els privilegis masculins, els límits i reaccions o el desapoderament masculí, entre d’altres.
Recursos audiovisuals, guies i dinàmiques per treballar les masculinitats hegemòniques
Sessió 3. Amor romàntic i violència de gènere en la parella.
- Mites i mandats de l’amor romàntic.
- Reproducció dels estereotips en l’àmbit de la parella.
- Formes de violència a la parella.
Mitos del Amor Romántico: Vídeo divertit i sarcàstic que explica i desmunta els mites de l’amor romàntic.
https://www.youtube.com/watch?v=q_CQUYsDqu8
Rapsòdia per un estofat: Vídeo d’animació que mostra la reproducció dels estereotips i rols de gènere en l’àmbit de la parella així com la desigualtat en l’assumpció del treball domèstic i de cures.
https://www.youtube.com/watch?v=41JpCEeOdhA
Proposta pedagògica per treballar la violència de gènere en la parella a través de la pel·lícula “Te doy mis ojos” de Icíar Bollaín, per adolecents i joves a partir de 14 anys.
Detecció de Violència Masclista en la parella: Eines i recursos per detectar violències masclistes en una relació sexoafectiva així com serveis de prevenció i atenció, de la regidoria de Feminismes i diversitat sexual i de gènere de Barcelona.
– 5. Emocions i sentiments
En aquest apartat trobaràs dinàmiques el·laborades per l’entitat SIDA STUDI (que treballen des del marc dels Drets Sexuals i Reproductius) per per entrenar habilitats socials i comunicatives, i estratègies per a resoldre els conflictes interpersonals prenent com a referència les relacions igualitàries i de bon tracte.
Pots trobar totes les dinàmiques aquí
– 6. Infeccions de transmissió sexual i embarassos no planificats
En aquest apartat trobaràs dinàmiques el·laborades per l’entitat SIDA STUDI (que treballen des del marc dels Drets Sexuals i Reproductius) que pretenen donar información i donar eines als i les joves per prevenir les d’infeccions de transmissió sexual i embarassos no planificats.
Pots trobar totes les dinàmiques aquí
7. Discapacitat/diversitat funcional
En aquest apartat trobareu la referència al blog “Mitología de la Sexualidad Especial” de Silvia Liliana Peirano, professora i orientadora sexual en discapacitat/diversitat funcional. Alguns dels temes que trobareu al seu blog són: art i discapacitat, cinema i discapacitat, discapacitat i mites, sexualitat, educació sexual, erotisme, diversitat sexual i de gènere, parella, infertilitat, autisme, esterilització, lesió medular, adolescències… entre molts altres!